In de wijk Erasmusveld te Den Haag heeft Workshop Architecten twee appartementencomplexen gerealiseerd. Metselwerk is opnieuw gedefinieerd. Deze gebouwen zijn gerealiseerd met een Brick BENG gevel. Door zelfdragende metselwerk buitenspouwbladen te gebruiken, vermindert de noodzaak voor staal in de constructie en zijn deze gebouwen bijna energieneutraal.
Minder spouwankers, minder energie
In de zelfdragende metselwerk gevels zijn minder spouwankers aangebracht dan gebruikelijk. Deze aanpak vermindert de staalbehoefte en optimaliseert ook de thermische isolatie doordat er minder koudebruggen zijn. Dat leidt tot een lagere energiebehoefte. Het gelaagde metselwerk varieert van één tot anderhalf steens dikte en heeft diepe neggen en solide borstweringen die esthetisch aangenaam zijn en functioneel effectief. Adviesbureau Vekemans heeft advies uitgebracht over het metselwerk voor het realiseren van een duurzame en esthetisch aantrekkelijke gevelconstructie.
Visuele en functionele aspecten
Visueel onderscheiden de gebouwen zich door de toepassing van kruisverband en klezorenverband in het metselwerk, wat niet alleen esthetisch is maar ook de structurele sterkte bevordert. De baksteenbalustrades van de loggia’s en dichte gevelvlakken bij technische ruimtes, geprefabriceerd met ingestorte steenstrips, versterken verder de visuele identiteit.
Diversiteit in metselwerkverbanden
Workshop Architecten heeft verschillende metselwerkverbanden toegepast. Voor de buitenste vlakken van de zelfdragende gevels is gekozen voor een kruisverband, terwijl de terugliggende delen zijn uitgevoerd in klezorenverband. Dit contrast verrijkt het esthetische aspect van de gevels. Bijzonder zijn ook de klisklezoren in de penanten tussen de vensters; in de lengte doorgezaagde bakstenen die als vierkantjes zichtbaar blijven. Het metselwerk heeft een dikte van minimaal één steens en op sommige plaatsen zelfs anderhalfsteens, wat de gevels sterk en robuust maakt.
Het resultaat is een bijna energieneutraal gebouw met dankzij de Brick BENG gevel een gunstige MPG-score, lange levensstuur en lage onderhoudskosten.
Over dit project:
- Ontwerp: Workshop Architecten
- Adviseur metselwerk: Adviesbureau Vekemans
- Hoofdaannemer: Van Wijnen
- Locatie: Den Haag
- Realisatie: 2024